Här får du hjälp med allt som kan vara bra att veta om din klubb tänker arrangera en handlingtävling.
Bestämma tävlingsdatum
Planera för handlingtävlingen i så god tid som möjligt. Innan styrelsen tar beslut om datumet ska den kolla att platsen för tävlingen är ledig under de tänkta tävlingsdagarna. Delar Hundungdomsklubben plan med BK-klubben är det bäst att prata med dem innan så man inte dubbelbokar aktiviteter.
Titta gärna i Sveriges Hundungdoms kalender och i SKKs Utställningskalender, så att inte den tänkta tävlingen kolliderar med någon närliggande handlingtävling.
Inofficiell tävlingsgren
Eftersom handling (minior-, junior- samt seniorhandling) är inofficiella tävlingsgrenar, så behöver man inte ansöka någonstans om att få arrangera tävlingar.
Kontrollera att senaste upplagan av Regler för handling finns på klubben.
Domare och funktionärer
En domare och två ringsekreterare ska tillfrågas. Man bör ha skriftliga överenskommelser med både domaren och ringsekreterarna. Då vet båda parter vad som gäller. Domaren behöver vara en utställningsdomare eller utbildad junior handlingsdomare. Utse även en person som ordnar priser till tävlingen.
Inbjudan
Sekreteraren i klubben eller distriktet bör i god tid före tävlingen (gärna minst 3 månader) skicka tävlingsinbjudan till grannklubbarna och till Sveriges Hundungdoms kansli. Inbjudan bör innehålla:
- Datum och plats för tävlingen, vilka klasser tävlingen gäller samt vilka som inbjuds (t ex enbart medlemmar i Hundungdom eller alla med giltiga medlemskap i SKK-organisationen)
- Namn och telefon till en kontaktperson
- Sista anmälningsdag (t ex 3 veckor före tävlingen)
- Adress eller e-postadress dit anmälan ska skickas och om hundras ska anges
- Postgironummer/bankgironummer dit anmälningsavgiften ska sändas
Tidsprogram
När man sammanställt anmälningarna, görs ett tidsprogram för varje klass. Man kan
t ex välja att ha olika samlingstider för de olika klasserna, miniorer kl 09.00 och juniorer när bedömningen av miniorerna beräknas vara klar, osv. Har man fått många deltagare bör man se till att inte fler än 10 tävlande är i ringen samtidigt. Dela in de tävlande i grupper om 5 – 10 stycken och ge varje grupp en preliminär tid som de ska in i ringen för bedömning. Många domare föredrar att döma hundar i något så när samma storlek. Kontakta domaren som är bokad och fråga hur han/hon vill ha det, innan gruppindelningen görs klar.
PM
När tidsprogrammet är klart, sammanställer man ett PM som skall skickas till de tävlande. Där talar man om vad som gäller för tävlingsdagen, t ex när det är samling för respektive klass och ev. grupper inom varje klass vid många anmälningar, när prisutdelning beräknas vara, vilken domare som dömer vad. Påminnelse om praktiska saker, t ex vaccinationsintyg, medlemskort ska visas upp, vägbeskrivning till tävlingsplatsen.
Material
Den ansvariga för tävlingen ska i detta läge kolla att bedömningsutlåtanden och domarmallar finns och börja fylla i dem med alla de uppgifter som går att fylla i före tävlingen.
Allt material kan du hitta HÄR för att skriva ut.
Funktionärer
Tävlingsledaren ska i god tid utse de funktionärer som behövs, t ex, kökspersonal, kontrollanter för medlemskort och vaccinationsintyg, ordonnanser etc.
Tävlingsdagen
På tävlingsdagen ska medlemskort och vaccinationsintyg kontrolleras. En avprickning att alla deltagare finns på plats kan vara bra att göra. Om det är många tävlande som inte kommit, kan man behöva ändra i tidsprogrammet. Påtala gärna för deltagarna att de håller sig nära tävlingsplatsen under dagen för ev ändringar i tidsprogrammet.
Efter tävlingen
Resultatlista: ett ex behåller klubben i minst ett år och ett ex av domarutlåtandet skall lämnas till den tävlande.
Beröm er själva nu!
Luta er nu tillbaka och klappa er själva på axeln för ett väl genomfört arrangemang!
Vill du läsa mer?